Villkor för deltagande i paketresor

Uppdaterad juli 2025

AllmÀnna villkor för köp och deltagande i paketresor

NedanstÄende villkor Àr framtagna i överrensstÀmmelse med den danska paketreselagen, "Lov om pakkerejser", som gÀller för resor bestÄende av flygtransport och inkvartering. VÀgledningen Àr framtagen av branschorganisationen REJS - Travel Industry Denmark. VÀgledningen omfattar Àven resor som enbart bestÄr av flygtransport, s.k. "flight only". Det i kursiv text Àr researrangörens avvikelser frÄn branschorganisationen REJS rekommendationer.

Vid "Paketresor pÄ egen hand till Malta" som bokas via folkeferie.se, hÀnvisas sÀrskilt till punkt 9 eftersom enstaka avvikelser gÀller hÀr.

AllmÀnna villkor för köp och deltagande i paketresor

BestÀmmelser Àr framtagna av branschorganisationen REJS - Travel Industry Denmark och anvÀnds av föreningens medlemmar. BestÀmmelserna Àr i överensstÀmmelse med "Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer", som tillsammans med annan dansk lagstiftning reglerar köp av resa samt ev. krav som kan tÀnkas resas gentemot researrangören.

BestÀmmelserna gÀller för den kombination av resetjÀnster, som betecknas "paketresa", jmf. direktiv (EU) 2015/2302.

Resan Àr omfattad av samtliga EU-rÀttigheter för paketresor. Det innebÀr bl.a. at FolkeFerie.dk, som teknisk researrangör, Àr ansvarig för korrekt leverans av den samlade paketresan.

FolkeFerie.dk har dessutom stÀllt lagstadgat skydd som refunderar dina inbetalningar, och om paketresan omfattar transport, sÀkrar hemtransport om denna skulle gÄ konkurs eller bli insolvent. Denna ekonomiska sÀkran sker via:

Rejsegarantifonden, Haldor TopsÞes Allé 1, st., Bygning 91, DK-2800 Kgs. Lyngby

Ytterligare information om Centrala rÀttigheter efter direktiv (EU) 2015/2302.

För övrigt gÀller nedanstÄende bestÀmmelser. Kursiv text Àr FolkeFerie.dk's avvikelser frÄn branschorganisationen REJS - Travel Industry Denmark's allmÀnna bestÀmmelser.

För paketresor pÄ egen hand till Malta med hotell och reguljÀrflyg, köpt via FolkeFerie.se, gÀller sÀrskilda regler, som pÄ en rad punkter skiljer sig frÄn de allmÀnna bestÀmmelserna. LÀs mer under pkt. 10.

Köpet av resan, och dÀrmed upplysningarna och villkoren för denna, Àr bindande för researrangören och kunden nÀr handpenning och/eller hela resans pris inbetalas i rÀtt tid. Genom inbetalningen förutsÀtts att kunden har accepterat den framförda informationen och villkoren för resan; inklusive dessa allmÀnna bestÀmmelser för köp och deltagande i paketresor samt researrangörens information om resan.

Researrangören ska innan resans pÄbörjande, informera om möjligheten att teckna reseförsÀkring som tÀcker utgifterna vid behandling och hemtransport i tillfÀlle av olycka eller sjukdom i den omfattning at sundhetskortet inte tÀcker. Researrangören mottar typiskt provision frÄn försÀkringsbolaget nÀr de sÀljer reseförsÀkringar. Kontakta oss för ytterligare information om reseförsÀkringar.

Barn och unga under 18 Är, som reser utan vuxen ledsagare, ska vid köp av resan kunna uppvisa intyg frÄn vÄrdnadshavare, att de fÄr lov att resa ensamma. Detta gÀller dock ej, om resan Àr köpt av vÄrdnadshavaren. Ladda ner intyget hÀr. Samtliga fÀlt ska utfyllas, och intyget ska underskrivas av vÄrdnadshavare. Intyget ska vara FolkeFerie.dk tillhanda senast 48 timmar efter att resan bokats (dock alltid innan avresa, om resan bokas senare Àn 48 timmar före avresa) annars förbehÄller sig FolkeFerie.dk rÀtten att annullera resan Àven om det ev. redan inbetalats pengar pÄ biljetten.

Det namn som stÄr angivet först pÄ resebeviset, eller Àr angivet som betalare av resan, betraktas som Àgare av resan. Det Àr enbart denna person som kan Àndra och/eller annullera resan. Ev. förfrÄgan, korrespondens eller refundering frÄn researrangörens sida angÄende resan, sker till denna person.

ResenĂ€ren Ă€r förpliktigad till att kontrollera upplysningarna pĂ„ resebeviset, samt ev. övrig information, med det samma. Det Ă„ligger resenĂ€ren att göra researrangören uppmĂ€rksam pĂ„ ev. fel snarast möjligt. Ändring kan vara förknippat med avgift eller nybestĂ€llning.

Namnen pÄ resebeviset ska alltid stÀmma överens med passet, och ska som minimum innehÄlla det första förnamnet samt det sista efternamnet.

Eftersom eventuella Àndringar kring resan i första hand meddelas via SMS eller e-mail, Àr det ytterst viktigt att dessa upplysningar framgÄr pÄ bokningen samt att de Àr korrekta och uppdateras vid behov. 

Anslutningsresor ingÄr endast som en del av resan, om de har sÄlts tillsammans med paketresan eller flygbiljetten, som en del av denna. Om resenÀren sjÀlv bokar anslutningstransport i kombination med en paketresa, Àr det viktigt att berÀkna tillrÀckligt med tid mellan transporterna - inom Europa rekommenderas minst 2,5 timmar. Utanför Europa rekommenderas minst 4 timmar. Det rekommenderas att boka biljetter som kan Àndras, om det skulle uppstÄ en flygförsening pÄ paketresan.

Resans pris omfattar - om inget annat anges – transport till resmĂ„let, flygplatsavgifter, passageraravgift, ev. moms, inkvartering i delat dubbelrum pĂ„ hotell eller lĂ€genhet samt ev. logi enligt utbudsmaterial/hemsida/resebevis.

Priset pÄ marknadsförda resor kan löpande justeras upp eller ner, beroende pÄ utbud och efterfrÄgan.

Det pÄförs automatiskt en biljettförsÀndelseavgift pÄ SEK 125 om biljetten önskas skickas per post. Spara avgiften genom att fÄ biljetten tillskickad via e-mail.

Anslutningsresor ingÄr endast som en del av resan om de sÀljs tillsammans med paketresan eller flygbiljetten, som en del av dessa.

Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försÀkringar och liknande ingÄr inte i priset, om inget annat anges, och ansvaret för dessa ligger pÄ resenÀren sjÀlv. Det hÀnvisas i övrigt till pkt. 7.

SÀrskilda hotellfaciliteter sÄsom tillgÄng till tennisbanor, minigolf m.m. Àr normalt inte inkluderade i resans pris. Det mÄ Àven förvÀntas att det pÄ vissa hotell krÀvs hyra för solstolar, parasoll, safetybox, tillgÄng till internet m.m.

ReslÀngden rÀknas fr.o.m. avresedagen t.o.m. hemkomstdagen. Detsamma gÀller nÀr resan början pÄ kvÀllen och/eller slutar pÄ morgonen. Den angivna reslÀngden omfattar dÀrför inte alltid hela dagar.

För resor inom Europa (inklusive landningar vid Medelhavet samt Kanarieöarna) utgÄr deposition pÄ SEK 1 500 samt ev. avbestÀllningsförsÀkring, reseförsÀkring och andra avgifter. För lÄngtidsresor (21+ dagars reslÀngd) utgÄr deposition pÄ SEK 2300 per person samt ev. avbestÀllningsförsÀkring, reseförsÀkring och andra avgifter.

Betalning av restbeloppet för resor ska vara researrangören tillhanda senast 60 dagar före avresa.

Vid bokning senare Àn 60 dagar före avresedag ska hela resans pris vara resebyrÄn tillhanda senast 24 timmar efter bokning.

Vid bokning via hemsidan senare Àn 60 dagar före avresa ska hela resans pris betalas omedelbart, om inget annat avtalats.

BestÀlls resan senare Àn 21 dagar före avresa, avtalas betalningsfristen med resesÀljaren.

Om betalningsvillkoren inte efterföljs, har resebyrÄn rÀtt att annullera resan utan föregÄende meddelande.

Resans pris berÀknas pÄ basis av gÀllande tariffer, avgifter och valutakurser. ResebyrÄn förbehÄller sig dÀrför rÀtten att, innan avresedag, göra sÄdana prisförÀndringar som beror pÄ Àndrade transportkostnader (t.ex. brÀnslepriser), skatter, kostnader eller avgifter (t.ex. flygplats-, start- eller landningsavgifter) eller valutakurser, som anvÀnds för berÀkning av priset för den aktuella resan. Detta gÀller Àven om resan Àr slutbetalad. Om exempelvis flygplatsavgiften stiger med SEK 100 höjs resans pris med motsvarande belopp.

Om priset höjs mer Àn 8%, har kunden rÀtt till att annullera resan och fÄ refunderat det inbetalda beloppet utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter annulleringen. Detta förutsÀtter dock, att annulleringen meddelas researrangören omedelbart efter att kunden har blivit underrÀttad om prishöjningen.

Om transportomkostnader, skatter eller avgifter m.m., som ÄlÀggs researrangören direkt, och som Àr inrÀknade i resans pris, nedsÀtts eller bortfaller med verkan före resdagen, Àr researrangören förpliktad att kompensera kunden motsvarande det insparade beloppet. Researrangören ska kunna uppvisa dokumentation för omkostnader, vid förfrÄgan.

Kunden ska pÄ ett klart och tydligt sÀtt underrÀttas om eventuella prisökningar, inkl. orsaken till prisökningen, snarast möjligt och senast 20 dagar innan resdagen genom skriftligt meddelande till den vid bokningen eller senare av resenÀren angivna adressen/e-mailadress.

Resans ursprungliga pris:
t.ex. SEK 5 000 per resenÀr

BerÀkning:         Resans nya pris inkl. tillÀgg/avdrag:

Ändring:
Höjd/reducerad 
transportomkostn. per resenÀr:
SEK 300*

SEK 5 000 + SEK 300
Eller
SEK 5 000 - SEK 300

SEK 5 300 (vid prisstigning)
Eller
SEK 4 700 (vid prisfall)
Ändring:
Höjda/reducerade skatter eller avgifter per resenÀr:
SEK 100**
SEK 5 000 + SEK 100
Eller
SEK 5 000 - SEK 100
SEK 5 100 (vid höjning)
Eller
SEK 4 900 (vid reduktion)
Ändring:
Ändrad valutakurs (höjd eller reducerad) per resenĂ€r: SEK 200***
SEK 5 000 + SEK 200
Eller
SEK 5 000 + SEK 200
SEK 5 200 (vid valutakursstigning)
Eller
SEK 4 800 (vid valutakursfall)

*BerÀkning, exempel: Aktuellt pris pÄ flygbrÀnsle per resenÀr, efter avdrag för ursprungligt brÀnslepris per resenÀr. 

**BerÀkning: Införande eller reduktion/bortfall av ny avgift m.m. - t.ex. passageraravgift SEK 100

***BerÀkning: Aktuell kurs för den del av resan som avrÀknas i annan valuta, ift. kursen pÄ berÀkningstidpunkten för gÀllande den av resan. Exempel: valutakursstigning/-fall pÄ 20% pÄ 1/5 av resans tjÀnster. Valutan framgÄr pÄ biljetten/resebeviset.

Researrangören har rÀtt att göra sÄdana Àndringar pÄ resan, som kan anses som bagatellartade sÄsom t.ex. Àndring av flygbolag, mindre tidtabellsÀndring, mindre Àndring i innehÄll pÄ rundresa.

Om researrangören innan paketresans start blir nödsakad att vÀsentligt Àndra ett av resans viktigaste kÀnnetecken, kan resenÀren antingen acceptera Àndringen eller sÀga upp avtalet utan att pÄlÀggas avgift.

Researrangören ska "utan onödigt dröjsmÄl" upplysa resenÀren pÄ ett klart, förstÄligt och tydligt sÀtt om vilka Àndringar som föreslÄs samt hur det pÄverkar paketresans pris. DÀrutöver ska resenÀren ges en rimlig frist att ge researrangören besked om sitt beslut, samt att uteblivet besked till researrangören innan den angivna fristen, innebÀr att resenÀren anses ha accepterat Àndringen.

DÀrutöver kan researrangören eventuellt erbjuda resenÀren en ersÀttningsresa (paketresa).

Om resenÀren accepterar de föreslagna Àndringarna, eller accepterar att delta i en ersÀttningsresa och detta medför att ersÀttningsresan fÄr lÀgre kvalitet eller vÀrde, har resenÀren krav pÄ ett motsvarande avslag pÄ priset.

Om resenÀren vÀljer att annullera resan, har vederbörande krav pÄ att, utan onödig fördröjning eller senast 14 dagar efter annulleringen, att fÄ Äterbetalt samtliga belopp som har betalats i enlighet med avtalet.

DÀrutöver kan resenÀren, beroende pÄ omstÀndigheterna, göra krav pÄ ersÀttning pÄ ev. ekonomisk förlust, sÄtillvida att det inte beror pÄ kundens egna förhÄllanden eller extraordinÀra omstÀndigheter utanför researrangörens kontroll, jmf. nedan.

Researrangören kan sÀga upp avtalet om en paketresa, om antalet personer, som har anmÀlt sig paketresan, Àr lÀgre Àn som följer;

Tema- och rundresor:

FolkeFerie.dk förbehÄller sig rÀtten att annullera resan med ett varsel pÄ 30 dagar, vid en belÀggning pÄ fÀrre Àn 20 personer.

Charterresor:

FolkeFerie.dk förbehÄller sig rÀtten att annullera resan med ett varsel pÄ 60 dagar, vid en belÀggning pÄ mindre Àn 80%.

Researrangören ska underrÀtta resenÀren om annulleringen innan den frist, som anges i avtalet, dock inte senare Àn:

1) 20 dagar innan paketresans start, vid en reslÀngd över 6 dagar

2) 7 dagar innan paketresans start, vid en reslÀngd pÄ mellan 2-6 dagar, eller

3) 48 timmar innan paketresans start, vid en reslÀngd pÄ under 2 dagar

Researrangören kan dÀrutöver annullera avtalet om en paketresa, om researrangören Àr förhindrad i att uppfylla avtalet p.g.a. oundvikliga eller extraordinÀra omstÀndigheter och researrangören meddelar resenÀren om det annullerade avtalet utan onödig fördröjning samt innan paketresans start.

I sÄdana tillfÀllen har resenÀren krav pÄ att fÄ Äterbetalt samtliga belopp som vederbörande har inbetalat i enlighet med avtalet utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter annulleringen. ResenÀren har dock inte krav pÄ ersÀttning.

Om kunden vill göra krav gÀllande p.g.a. Àndringen, ska kunden meddela researrangören detta snarast efter att kunden fÄtt besked om Àndringen eller annulleringen. Gör kunden ej det, kan det ha inflytande pÄ behandlingen av kravet.

1) Ändringar

Om kunden efter betalning av deposition och/eller hela resans pris vill göra Àndringar avseende avreseort, resetidpunkt, resmÄl, hotell, resedeltagare etc., och förutsatt att resebyrÄn bekrÀftar att en sÄdan Àndring Àr möjlig, gÀller följande regler:

Vid Ă€ndringar av resor, som meddelats resebyrĂ„n och bekrĂ€ftats av denna senast 60 dagar före den ursprungligen avtalade resdagen, har resebyrĂ„n rĂ€tt att krĂ€va en Ă€ndringsavgift. Ändringsavgiften Ă€r berĂ€knad mot bakgrund av det merarbete och de ökade utgifter som Ă€ndringen medför, dock minst SEK 250 per person.

Eventuella prisskillnader i förhÄllande till gÀllande prislista krÀvs av eller Äterbetalas till kunden.

Om Àndringen enbart beror pÄ att resans ursprungliga pris har fallit, Àr detta ej möjligt. Det Àr tillÄtet att Àndra sin resa till en annan hotellkategori, annat hotell, annan rumstyp, annat avresedatum eller dylikt, som inte Àr samma produkt som ursprungligen bokats. Vid Àndring bortfaller samtliga tidigare rabatter.

Ändringsavgiften betalas samtidigt eller omedelbart efter Ă€ndringen, sĂ„ att minst den fulla handpenningen pĂ„ resan Ă€r betald.

För Àndringar som nÀmnts ovan, som meddelats resebyrÄn och bekrÀftats av denna senare Àn 60 dagar före den ursprungligen avtalade avresedagen, Àr resebyrÄn berÀttigad att betrakta som avbestÀllning (jmf. nedanför) och ny bokning.

Vid Àndring av resa, varpÄ det har beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ /extrasÀngsrabatt eller betalat tillÀgg för enkelrum eller dubbelrum som enkelt rum: Se nedan under 2c.

Observera att det i de flesta tillfÀllen inte Àr möjligt att Àndra en paketresa pÄ egen hand med hotell och reguljÀrflyg, dÄ resan Àr baserad pÄ specialpriser med flyg och hotell.

2) AvbestÀllning

2a) Kunden har rÀtt att avboka resan innan avresa. Researrangören kan i sÄdana tillfÀllen krÀva en rimlig, standardiserad avbestÀllningsavgift som Àr faststÀlld med hÀnsyn till tidpunkten för avbestÀllningen samt paketresans karaktÀr. Kunden ska orienteras om sÄdana villkor sÄvÀl innan som vid reseavtalets ingÄende.

Observera att det i de flesta tillfÀllen inte Àr möjligt att avbestÀlla en paketresa pÄ egen hand med hotell och reguljÀrflyg, dÄ resan Àr baserad pÄ specialpriser med flyg och hotell.

Vid avbestÀllning av resa till vilken biljett Àr utfÀrdad, gÀller följande regler (avgifterna Àr per person, om inget annat anges):

1: Vid avbestÀllning senast 60 dagar innan avtalad resdag, uppkrÀver resebyrÄn en avgift pÄ SEK 1 500 (Europa) respektive SEK 2300 för lÄngtidsresor samt ev. tecknade sjukdoms-/avbestÀllningsförsÀkringar och andra avgifter.

2: Vid avbestÀllning mellan 59 och 21 dagar till den avtalade resdagen, berÀknar resebyrÄn en avgift pÄ 60 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbestÀllningsförsÀkringar och andra avgifter.

3: Vid avbestÀllning mellan 20 och 7 dagar till den avtalade resdagen, berÀknar resebyrÄn en avgift pÄ 80 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbestÀllningsförsÀkringar och andra avgifter.

4: Vid avbestÀllning mindre Àn 7 dagar till den avtalade avresedagen, berÀknar resebyrÄn sig en avgift pÄ 100 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbestÀllningsförsÀkringar och andra avgifter.

5: Vid avbestÀllning av flygresa med reguljÀrflyg, och dÄ resebyrÄn inte kan fÄ flygbiljetten refunderad av flygbolaget, har resebyrÄn rÀtt att berÀkna vad som motsvarar flygbiljettens pris utöver de normala avgifterna samt deposition och ev. betalda avgifter. Researrangören ska dokumentera gentemot kunden att flygbiljetten inte kan refunderas.

Vid för sen incheckning eller vid kundens frÄnvaro utan avbestÀllning, har kunden inga krav pÄ Äterbetalning av nÄgon del av sin inbetalning. FrÄnvaro eller för sen incheckning betraktas som en avbokning av hela resan.

2b)

Kunden kan avbestÀlla sin resa före resans start, om det pÄ resmÄlet eller i omedelbar nÀrhet av detta, förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga, smittsamma sjukdomar eller andra ingripande hÀndelser som innebÀr en överhÀngande fara för resenÀrens liv eller hÀlsa.

Om sakkunniga myndigheter avrÄder frÄn resa till det aktuella omrÄdet under den aktuella semesterperioden, kommer villkoren för avbestÀllning normalt anses som uppfyllda. Vidare anses villkoren för kundens avbestÀllningsrÀtt som utgÄngspunkt uppfyllda, om den aktuella hÀndelsen i övrigt, pÄ tillrÀckligt objektiva grunder, anses som tillrÀckligt dokumenterade.

AvbestÀllningsrÀtten kan inte Äberopas, om kunden vid avtalets ingÄende hade kÀnnedom om den aktuella hÀndelsen eller om hÀndelsen var allmÀnt kÀnd. I tillfÀlle av kundens avbestÀllning som grundar sig pÄ de angivna hÀndelserna har kunden rÀtt till Äterbetalning av samtliga belopp som Àr betalda enligt avtalet.

Återbetalning ska ske utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter resenĂ€rens avbestĂ€llning av resan.

2c)

Om en slutbetald resa, som beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ extrabĂ€ddsrabatt, Ă€ndras eller avbestĂ€lls av resenĂ€ren, refunderas det inbetalda beloppet med avdragen rabatt för respektive 3:e/4:e/5:e/6:e person samt övriga avdrag och avgifter. Är resan inte slutbetald, kommer priset för övriga resenĂ€rer ökas med rabatten. Detsamma gĂ€ller, om en avbestĂ€llning eller Ă€ndring medför, att kunden efterföljande ska ha enkelrum eller dubbelrum som enkelrum.

Det kan gÀlla speciella regler för Àndring och avbestÀllning av gruppresor.

3) ÖverlĂ„telse av resa

ResenÀren kan överlÄta paketresan till vem som helst som uppfyller alla villkor i avtalet, om resenÀren har meddelat arrangören om överlÄtelsen i skÀlig tid och senast 7 dagar före resans början. Detta gÀller dock inte om överlÄtelsen eller namnÀndringen inte accepteras av de samarbetande reguljÀrflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna.

Meddelande till arrangören om överlÄtelse mÄste göras pÄ ett varaktigt medium; dvs. skriftligt, till exempel via e-post. Telefoninformation om överlÄtelsen Àr inte giltig.

Observera ocksÄ att en viss handlÀggningstid kan intrÀffa vid överlÄtelse. Uppgifter om namnet pÄ den eller de kunder som resan överlÄts till ska finnas tillgÀnglig senast 7 dagar före avresa.

Vid överlÄtelse Äligger det resans överlÄtare att se till att den som resan överlÄts till fÄr all information som arrangören har meddelat den ursprungliga kunden.

Arrangören kan ta ut en expeditionsavgift för överlÄtelsen/namnÀndringen. Avgiften Àr 250 SEK. Vid flera förfrÄgningar om överlÄtelse m.m. av samma resa berÀknas och betalas expeditionsavgiften per person/per förfrÄgan.

Om samarbetande parter - reguljÀrflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna - ocksÄ krÀver en Àndringsavgift kan arrangören ta ut detta utöver expeditionsavgiften.

Arrangören ska kunna tillhandahÄlla överlÄtaren underlag för de kostnader som blir följden av överlÄtelsen. Dessa kostnader fÄr inte vara orimliga och fÄr inte överstiga arrangörens verkliga kostnader.

ÖverlĂ„taren av paketresan och den som har överförts paketresan Ă€r bĂ„da ansvariga för betalning av eventuella utestĂ„ende belopp och för eventuella rimliga och dokumenterbara kostnader som följer av överföringen.

FörsÀkringar kan inte överlÄtas till andra.

C. AvbestÀllningsförsÀkring

Arrangören ska vid avtalets ingÄende informera kunden om möjligheterna och villkoren för att köpa en avbestÀllningsförsÀkring.
FolkeFerie.dk samarbetar med Gouda ReseförsÀkring omkring avbestÀllningsförsÀkring, reseförsÀkring samt seniorförsÀkring. AvbestÀllningsförsÀkringen ska vara tecknad och betald senast nÀr bokningen av resan Àr bindande.

Vid avbestĂ€llning ska avbokning av resan/delarrangemanget snarast göras hos arrangören. 

För fullstÀndiga villkor, samt för att teckna försÀkring, hÀnvisas till Goudas ReseförsÀkring.

Researrangören Àr förpliktigad att genomföra resan i enlighet medutbudsmaterialet/hemsidan/resebeviset. Arrangörens förpliktelser gÀller alla tjÀnster som ingÄr i avtalet, Àven de som levereras av andra Àn arrangören. Upplysningar i arrangörens utbudsmaterial samt pÄ hemsidan Àr bindande för arrangören. Arrangören kan dock Àndra upplysningarna i utbudsmaterialet/pÄ hemsidan innan reseavtalets ingÄende, sÄtillvida kunden tydligt informeras om Àndringarna innan avtalet ingÄs.

Researrangörens informationsplikt och dess ansvar för genomförandet av resan krÀver att resan har köpts direkt hos arrangören eller hos dennes auktoriserade mellanhÀnder.

Om det mellan arrangören och resenÀren har trÀffats sÀrskilda avtal, som avviker frÄn de i utbudsmaterialet/pÄ hemsidan anförda villkor, Àr dessa endast gÀllande i den omfattning som de anges pÄ resebeviset eller pÄ annat sÀtt klart kan dokumenteras.

Resan Àr bristfÀllig, om resenÀren inte mottar de tjÀnster, som genom utbudsmaterialet/hemsidan eller sÀrskilda avtal med researrangören Àr angivna pÄ resebeviset, eller om tjÀnsterna Àr av sÀmre kvalitet Àn det avtalade eller tillförsÀkrade.

Avvikelser, som allmÀnt mÄste betraktas som bagatellartade, anses dock inte vara brister. Det reserveras för att researrangören har rÀtt att avboka programförda utflykter utan ansvar, om det inte finns tillrÀcklig uppslutning till dessa.

Det anses inte heller vara en brist i resan, att vÀder- och temperaturförhÄllanden pÄ destinationen avviker frÄn det sedvanliga, liksom att förhÄllanden som vÀsentligen beror pÄ resenÀrens egen försummelse inte kan betraktas som en brist i resan.

Om resenÀren önskar pÄpeka en brist i paketresan, ska vederbörande meddela researrangören snarast möjligt efter att felet/bristen upptÀckts.

Är paketresan bristfĂ€llig, kan resenĂ€ren krĂ€va att researrangören Ă„tgĂ€rdar felet, sĂ„vida det inte Ă€r omöjligt för researrangören eller det skulle innebĂ€ra oproportionerliga omkostnader med hĂ€nsyn till felets omfattning och de berörda resetjĂ€nsternas vĂ€rde.

Om resenÀren kan krÀva att felet ÄtgÀrdas, och researrangören inte ÄtgÀrdar felet inom en rimlig frist fastsatt av resenÀren, kan resenÀren sjÀlv ÄtgÀrda felet och krÀva att nödvÀndiga utgifter refunderas. ResenÀren kan lÄta bli att faststÀlla en frist, om researrangören vÀgrar att ÄtgÀrda felet eller om omedelbar ÄtgÀrd inte pÄkrÀves. Kan ÄtgÀrd inte krÀvas av ovan nÀmnda orsaker, har resenÀren rÀtt till ett proportionerligt avslag pÄ priset eller efter omstÀndigheterna ersÀttning för direkt eller hÀnförbar ekonomisk förlust.

Kan en vÀsentlig del av resan inte levereras, ska researrangören erbjuda resenÀren alternativa resetjÀnster med motsvarande eller högre kvalitet Àn det första avtalet, utan extra utgifter för resenÀren.

Om de erbjudna alternativa resetjÀnsterna medför att paketresan hÄller en lÀgre kvalitet Àn avtalat, har resenÀren krav pÄ ett proportionerligt avslag pÄ priset, sÄvia felet inte beror pÄ resenÀren sjÀlv.

ResenÀren kan endast avslÄ de erbjudna alternativa resetjÀnsterna, om de inte utgör en motsvarande resetjÀnst i förhÄllande till avtalet eller om det erbjudna prisavslaget Àr otillrÀckligt.

Kan researrangören inte erbjuda resetjÀnster, eller avvisar resenÀren de erbjudna resetjÀnsterna p.g.a. för lÄg kvalitet, kan resenÀren krÀva ett proportionerligt avslag samt efter omstÀndigheterna ersÀttning för direkt ekonomisk förlust.

Om det föreligger kritiska fel och brister, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenÀren rÀtt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenÀren.

Alla ankomsttider som Àr angivna i utbudsmaterialet/hemsidan/pÄ resebeviset, ska betraktas som förvÀntade. ResebyrÄn kan inte stÀllas ansvarig för brister, som beror pÄ mindre avvikelser i förhÄllande till de angivna ankomsttiderna.

Har resenÀren uppnÄtt ersÀttning eller proportionerligt avslag pÄ priset efter sÄdana förordningar och internationella konventioner, avdrages det mottagna beloppet ersÀttningen eller det proportionerliga avslaget, som ges efter paketreselagen.

RÀtten till ersÀttning eller proportionerligt avslag efter denna lag, har inte betydelse för resenÀrens rÀttigheter efter EU-förordningar om passagerarrÀttigheter (Förordning 261/2004) och ersÀttningsansvar vid passagerartransport och efter internationella konventioner.

PÄverkar felet paketresan i vÀsentlig grad, och har researrangören inte ÄtgÀrdat felet inom en rimlig frist fastsatt av resenÀren, kan resenÀren sÀga upp avtalet om paketresan.

VÀljer resenÀren att sÀga upp avtalet, ska researrangören Äterbetala samtliga belopp som har betalats i enlighet med avtalet, med avdrag för ett belopp motsvarande det vÀrde som paketresan haft för kunden.

VÀljer resenÀren att sÀga upp avtalet, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenÀren rÀtt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenÀren.

ResenÀren har krav pÄ ersÀttning frÄn researrangören för samtliga ekonomiska förluster, som resenÀren drabbas av som en följd av ett fel, sÄvida felet inte beror pÄ:

1) ResenÀrens egna förhÄllanden

2) Obehörig tredjeman och Àr oförutsÀgbar eller oundviklig eller

3) Oundvikliga och extraordinÀra omstÀndigheter

Har felet vÄllat resenÀren vÀsentliga nackdelar, kan resenÀren uppnÄ kompensation sÄvida felet/bristen inte beror pÄ en av de ovan nÀmnda orsakerna.

ResenÀren Àr Àven ansvarig för medhavda vÀrdesaker och pengar samt förvaring av dessa under resan. ResebyrÄn Àr inte ansvarig för vÀrdesaker som förloras frÄn hotellets deponeringsbox eller liknande.

Plikt till att betala ersÀttning för en tjÀnsteleverantör som utför en resetjÀnst, begrÀnsad av internationella konventioner, kan den ersÀttning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begrÀnsas i avtalet om paketresan. ErsÀttningen kan dock inte begrÀnsas till mindre Àn tre gÄnger paketresans totala pris.

Plikt till att betala ersÀttning för en tjÀnsteleverantör som utför en resetjÀnst, begrÀnsad i internationella konventioner, som Àr bindande för EU, gÀller dessa begrÀnsningar Àven researrangörens ansvar.

Är ansvaret för en tjĂ€nsteleverantör som utför en resetjĂ€nst, inte begrĂ€nsad i internationella konventioner, kan den ersĂ€ttning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begrĂ€nsas i avtalet om paketresan. ErsĂ€ttningen kan dock inte begrĂ€nsas till mindre Ă€n tre gĂ„nger paketresans totala pris.

Personskada eller skada som vÄllats avsiktligt eller p.g.a. oaktsamhet, Àr ej omfattat av ersÀttningsbegrÀnsningen.

Den ersÀttning som researrangören Àr förpliktigad till att betala efter dessa regler, begrÀnsas i överensstÀmmelse med Warszawakonventionen av 1929 angÄende införandet av vissa likartade regler om internationell lufttransport i tillfÀlle dÀr denna gÀller för tjÀnsteleverantörens ansvar för den bristfÀlliga delen av paketresan.

RÀtten till ersÀttning eller proportionerlig vÀgran enligt denna lag pÄverkar inte resenÀrens rÀttigheter enligt EU:s förordningar om passagerarrÀttigheter (förordning 261/2004) och ansvar för persontransport och enligt internationella konventioner.

Har resenÀren erhÄllit ersÀttning eller proportionell rabatt enligt sÄdana föreskrifter och internationella konventioner, avrÀknas erhÄllet belopp frÄn ersÀttningen eller den proportionella rabatten som ges enligt paketreselagen.

Alla ankomsttider som anges i utbudsmaterialet, pÄ hemsidan och i resedokumentet mm ska betraktas som förvÀntade. Researrangören kan inte hÄllas ansvarig för förluster och olÀgenheter orsakade av mindre avvikelser i förhÄllande till angivna ankomsttider.

6.1. Vid dödsfall eller personskada

För danska flygbolag, samt andra flygbolag med verksamhetslicens utfÀrdad i EU, gÀller EU-RÄdets förordning (EF) No 2027/97, Àndrad genom förordning 889/02, utan begrÀnsning om en passagerare avlider eller lider skada pÄ liv och hÀlsa vid en olycka ombord eller vid pÄstigning eller avstigning av ett av deras flyg.

SÄdana bolag har inte plikt att betala mer Àn ett belopp i lokal valuta motsvarande 113.000 SDR (Special Drawing Rights), om bolaget kan bevisa, att det och dess agenter vidtog alla nödvÀndiga försiktighetsÄtgÀrder för att undgÄ olyckan eller att det var omöjligt för det eller dem att vidta sÄdana försiktighetsÄtgÀrder. Dock kan bolaget fritas frÄn ersÀttningsansvar helt eller delvis om passagerarens oaktsamhet Àr skuld till eller medverkat till olyckan.

Vid tillfÀlle av olycka, betalar bolaget ett förskottsbelopp för tÀckning av omedelbara omkostnader senast 15 dagar efter att den ersÀttningsberÀttigade personen har identifierats. Vid tillfÀlle av dödsfall ska ett provisoriskt belopp inte understiga ett belopp som motsvarar SDR 16.000. Bolaget förbehÄller sig rÀtten att ÄterkrÀva sÄdan betalning vid tillfÀlle att mottagaren felaktigt erhÄllit ersÀttning eller att betalningen överstiger bolagets ersÀttningsplikt pÄ grund av oaktsamhet hos mottagaren eller passageraren.

6.2.2 Gods

Enligt internationella bestÀmmelser Àr det av sÀkerhetsmÀssiga orsaker förbjudet att transportera farligt gods i det incheckade bagaget. NÀrmare upplysningar fÄs vid hÀnvÀndelse till flygbolaget eller researrangören.

Vi gör vÄra resenÀrer uppmÀrksamma pÄ att flygbolagets, och dÀrmed researrangörens, ersÀttningsansvar för förstört/bortkommet bagage Àr begrÀnsat. DÀrför uppmanar vi till att teckna en separat bagageförsÀkring.

6.3. Förseningar

För flygbolag registrerade i ett EU-land, gÀller förordning 261/2004 om passagerarrÀttigheter. Eventuella krav enligt denna förordning ska stÀllas direkt till flygbolaget och inte till researrangören.

ResenÀren Àr förpliktigad att följa de anvisningar för resans genomförande, som resebyrÄn eller dennes representant samt flygbolaget m.fl. faststÀller. ResenÀren ska respektera de ordningsregler som faststÀllts med hÀnsyn till transporten till och frÄn destinationen, samt för uppehÄll pÄ hotell m.m. Grova eller upprepade övertrÀdelser hÀrom kan medföra avstÀngning frÄn resesÀllskapet och/eller hotellet, sÄ att vidare uppehÀlle och hemresa görs pÄ resenÀrens egen inrÄdan och för egen rÀkning.

ResenÀren ska kunna reda sig sjÀlv eller resa med en som kan bistÄ med personlig assistans, om detta krÀvs.

ResenÀren Àr ersÀttningsskyldig i enlighet med allmÀnna ersÀttningsregler för skador som resenÀren vÄllar pÄ egendom som tillhör medresenÀrer, resebyrÄn, reseledare, flygbolag, hotell m.m.

ResenÀren ansvarar för att ha giltigt pass, visum och eventuella vaccinationer. Upplysningar utöver vad som ges av resebyrÄn, fÄs via kontakt med det aktuella landets ambassad eller konsulat och hos FolkhÀlsomyndigheten. UtlÀndska medborgare ska kontakta respektive ambassad samt FolkhÀlsomyndigheten, dÀr de kan fÄ upplysningar om vilka krav som stÀlls pÄ deras lands medborgare. ResebyrÄn kan inte stÀllas till ansvar för kostnader som, pÄ grund av underlÄtenhet att följa detta, drabbar resenÀren.

ResenÀren ska sjÀlv tÀcka utgifter som beror pÄ fel i ovannÀmnda formaliteter, exempelvis hemtransport till följd av uteblivet pass, om inte bristen beror pÄ felaktig information frÄn researrangören.  

ResenÀren Àr ocksÄ ansvarig för eventuella konsekvenser av sjukdom, olyckshÀndelser och liknande under resan, och det Äligger Àven resenÀren att avhÄlla utgifter för lÀkarhjÀlp, sjukhusvistelser, sÀrskild hemtransport m.m. ResenÀren ska hÄlla sig underrÀttad hos researrangörens lokala representant eller genom information pÄ hotellet om hemresetid, Àven om eventuell Àndring hÀrom i förhÄllande till den pÄ resebeviset anförda tidpunkten.

ResenÀren Àr ocksÄ ansvarig att följa eventuella av researrangören upplysta regler för ÄterbekrÀftelse av reguljÀrflyg. UnderlÄtenhet att ÄterbekrÀfta innebÀr, att de aktuella flygbolagen har rÀtt att disponera över de reserverade platserna till andra. ResenÀren kan i sÄdant tillfÀlle inte göra krav gÀllande mot varken researrangör eller flygbolag.

Om resenÀren inte infinner sig i rÀtt tid vid utresan, förlorar resenÀren rÀtten till hemresan.

Om resenÀren inte infinner sig i rÀtt tid vid hemresan, förlorar resenÀren rÀtt till denna och mÄste Àven stÄ för hemresa för egen rÀkning. Researrangören Àr ocksÄ utan ansvar om resenÀren, som Àven stÄr för transport till flygplats vid hemresan, checkar in i rÀtt tid.

ResenÀren bÀr ansvaret för att sÄvÀl egen person som bagage Àr Àgnat till flyg- eller busstransport. Observera, att gravida i vissa tillfÀllen inte fÄr flyga. Det Àr resenÀrens eget ansvar att orientera sig om flygbolagets regler dÄ dessa kan variera för nÀr gravida fÄr flyga samt, i vilka situationer, ett lÀkarintyg krÀvs.

Piloten/chauffören kan avvisa personer som, pÄ grund av sjukdom, berusning eller andra orsaker, enligt dennes bedömning inte lÀmpar sig för att delta i resan eller Àr till olÀgenhet för medpassagerare. Det Äterbetalas inte för eventuella outnyttjade delar av resan, Àven utflykter eller andra arrangemang pÄ destinationen.

En resenÀr som kommer i svÄrigheter under resan, ska ges passande bistÄnd frÄn researrangören utan onödig fördröjning, sÀrskilt genom att upplysa om lÀkarhjÀlp, lokala myndigheter och konsulÀrt bistÄnd samt genom att bistÄ resenÀren med fjÀrrkommunikation och alternativa researrangemang.

Beror svÄrigheterna pÄ resenÀrens oaktsammma eller avsiktliga beteende, Àr researrangören berÀttigad till att uppkrÀva en rimlig avgiftför sitt bistÄnd. Avgiften fÄr ej överstiga researrangörens verkliga omkostnader.

Efterlysning av kvarglömda Àgodelar, ska ske omgÄende efter hemkomst. För att tÀcka utgifter (administration, försÀndelse etc.) ifm. efterlysningen, kan researrangören uppkrÀva en sÀrskild avgift som betalas oavsett om den efterlysta Àgodelen Äterfinns eller ej.

Avgiften Àr min. SEK 250, och avgörs av vikt och försÀndelse och kan dÀrför stiga ytterligare. Kvarglömda Àgodelar skickas som vanlig post och Àr ej försÀkrat av FolkeFerie.dk.

Eventuella reklamationer ska, med hÀnsyn till avhjÀlpande pÄ stÀllet, göras gÀllande mot reseledaren eller researrangörens lokala representant inom skÀlig tid efter att resenÀren har upptÀckt bristen. UnderlÄtelse hÀrom kommer normalt medföra förlust till rÀtten att senare krÀva ersÀttning eller kompensation. Detta gÀller dock inte, om researrangören har handlat i strid mot tro och heder eller grovt oaktsamt, eller om kravet beror pÄ personskada pÄ resenÀren.

Reklamationer avseende fel eller brister, som inte har kunnat avhjÀlpas pÄ resmÄlet, ska framstÀllas skriftligt till researrangören senast 4 veckor efter resans slut.

Om parterna inte kan enas, kan tvisten överlÀmnas till Pakkerejse-AnkenÊvnet, vars beslut researrangören Àr förpliktigad att följa. Alternativt kan tvisten prövas vid domstol eller hos Konsument Europa.

Pakkerejse-AnkenĂŠvnet
Haldor TopsÞes Allé 1, st., Bygning 91
DK - 2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: +45 4171 5000

Handlar tvisten enbart om en flygbiljett (försening eller anullering) kan Àrendet skickas till:

Trafikstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK - 1577 KĂžbenhavn V
Tlf.: +45 7221 8800

Ett alternativ till att skicka reklamationen direkt till Pakkerejse-AnkenÊvnet, Àr att skicka in den via Onlineplattformen. Onlineplattformen Àr en gemensam ingÄngsportal i EU för konsumenter och affÀrsidkare som önskar bilÀgga tvister som har uppstÄtt i förbindelse med försÀljning via internet. Plattformen identifierar en kompetent klagoinstans och överför reklamationen till Pakkerejse-AnkenÊvnet (avseende paketresor) eller till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (avseende flygbiljetter eller inkvartering). Onlineplattformen heter ec.europa.eu/odr.

Det Äligger kunderna att spara alla relevanta upplysningar och information i förbindelse med resan, som kan anvÀndas vid en ev. reklamation gentemot researrangören.

Researrangören reserverar sig för tryckfel, korrekturfel och eventuella Àndringar. Researrangören Àr dock förpliktigad att betala ersÀttning till en resenÀr som drabbas av ekonomisk förlust p.g.a. fel som beror pÄ tekniska problem i researrangörens bokningssystem, sÄvida felet inte beror pÄ resenÀren sjÀlv eller oundvikliga och extraordinÀra omstÀndigheter.

Efter genomförd bestÀllning skickar FolkeFerie.dk, som Àr teknisk arrangör för resor bokade hos folkeferie.se ett e-mail med bifogad PDF-fil som innehÄller resenÀrens biljett. NÀr bestÀllningen har bekrÀftats av flygbolaget erhÄller du ett referensnummer via e-mail. Referensnumret Àr den enda bekrÀftelsen pÄ din bokning. En reservation Àr inte bekrÀftad förrÀn du har mottagit ett referensnummer.

Full betalning ska ske i samband med bokningen. FolkeFerie.dk förbehÄller sig rÀtten att annullera en biljett som inte Àr fullt slutbetald.

Det uppmÀrksammas att det, i de flesta fall, inte Àr möjligt att Àndra i sin bokning, eftersom resan Àr baserad pÄ specialpriser med flyg och hotell. Om det Àr möjligt att Àndra en existerande bokning, förbehÄller vi oss rÀtten att krÀva betalning för detta, mot en avgift pÄ SEK 250 per Àndring, med tillÀgg för eventuella prisskillnader samt flygbolagets och hotellförmedlarens Àndringsavgifter.

Vid annullering av resa dÀr FolkeFerie.dk inte kan fÄ refunderat flygbiljetten frÄn flygbolaget, har FolkeFerie.dk rÀtt till att berÀkna sig vad som motsvarar flygbiljettens pris utöver den normala avgiften, handpenningen samt ev. betalda avgifter.