Villkor för deltagande i paketresor

Uppdaterad juni 2024

Allmänna villkor för köp och deltagande i paketresor

Nedanstående villkor är framtagna i överrensstämmelse med den danska paketreselagen, "Lov om pakkerejser", som gäller för resor bestående av flygtransport och inkvartering. Vägledningen är framtagen av intresseorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID). Vägledningen omfattar även resor som enbart består av flygtransport, s.k. "flight only". Det i kursiv text är researrangörens avvikelser från RID's rekommendationer.

Vid "Paketresor på egen hand till Malta" som bokas via folkeferie.se, hänvisas särskilt till punkt 9 eftersom enstaka avvikelser gäller här.

Allmänna villkor för köp och deltagande i paketresor

Bestämmelser är framtagna av "Rejsearrangører i Danmark" och används av föreningens medlemmar. Bestämmelserna är i överensstämmelse med "Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer", som tillsammans med annan dansk lagstiftning reglerar köp av resa samt ev. krav som kan tänkas resas gentemot researrangören.

Bestämmelserna gäller för den kombination av resetjänster, som betecknas "paketresa", jmf. direktiv (EU) 2015/2302.

Resan är omfattad av samtliga EU-rättigheter för paketresor. Det innebär bl.a. at FolkeFerie.dk, som teknisk researrangör, är ansvarig för korrekt leverans av den samlade paketresan.

FolkeFerie.dk har dessutom ställt lagstadgat skydd som refunderar dina inbetalningar, och om paketresan omfattar transport, säkrar hemtransport om denna skulle gå konkurs eller bli insolvent. Denna ekonomiska säkran sker via:

Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, st., Bygning 91, DK-2800 Kgs. Lyngby

Ytterligare information om Centrala rättigheter efter direktiv (EU) 2015/2302.

För övrigt gäller nedanstående bestämmelser. Kursiv text är FolkeFerie.dk's avvikelser från "Rejsearrangører i Danmarks" allmänna bestämmelser.

För paketresor på egen hand till Malta med hotell och reguljärflyg, köpt via FolkeFerie.se, gäller särskilda regler, som på en rad punkter skiljer sig från de allmänna bestämmelserna. Läs mer under pkt. 10.

Köpet av resan, och därmed upplysningarna och villkoren för denna, är bindande för researrangören och kunden när handpenning och/eller hela resans pris inbetalas i rätt tid. Genom inbetalningen förutsätts att kunden har accepterat den framförda informationen och villkoren för resan; inklusive dessa allmänna bestämmelser för köp och deltagande i paketresor satm researrangörens information om resan.

Researrangören ska innan resans påbörjande, informera om möjligheten att teckna reseförsäkring som täcker utgifterna vid behandling och hemtransport i tillfälle av olycka eller sjukdom i den omfattning at sundhetskortet inte täcker. Researrangören mottar typiskt provision från försäkringsbolaget när de säljer reseförsäkringar. Kontakta oss för ytterligare information om reseförsäkringar.

Barn och unga under 18 år, som reser utan vuxen ledsagare, ska vid köp av resan kunna uppvisa intyg från vårdnadshavare, att de får lov att resa ensamma. Detta gäller dock ej, om resan är köpt av vårdnadshavaren. Ladda ner intyget här. Samtliga fält ska utfyllas, och intyget ska underskrivas av vårdnadshavare. Intyget ska vara FolkeFerie.dk tillhanda senast 48 timmar efter att resan bokats (dock alltid innan avresa, om resan bokas senare än 48 timmar före avresa) annars förbehåller sig FolkeFerie.dk rätten att annullera resan även om det ev. redan inbetalats pengar på biljetten.

Det namn som står angivet först på resebeviset, eller är angivet som betalare av resan, betraktas som ägare av resan. Det är enbart denna person som kan ändra och/eller annullera resan. Ev. förfrågan, korrespondens eller refundering från researrangörens sida angående resan, sker till denna person.

Resenären är förpliktigad till att kontrollera upplysningarna på resebeviset, samt ev. övrig information, med det samma. Det åligger resenären att göra researrangören uppmärksam på ev. fel snarast möjligt. Ändring kan vara förknippat med avgift eller nybeställning.

Namnen på resebeviset ska alltid stämma överens med passet, och ska som minimum innehålla det första förnamnet samt det sista efternamnet.

Eftersom eventuella ändringar kring resan i första hand meddelas via SMS eller e-mail, är det ytterst viktigt att dessa upplysningar framgår på bokningen samt att de är korrekta och uppdateras vid behov. 

Anslutningsresor ingår endast som en del av resan, om de har sålts tillsammans med paketresan eller flygbiljetten, som en del av denna. Om resenären själv bokar anslutningstransport i kombination med en paketresa, är det viktigt att beräkna tillräckligt med tid mellan transporterna - inom Europa rekommenderas minst 2,5 timmar. Utanför Europa rekommenderas minst 4 timmar. Det rekommenderas att boka biljetter som kan ändras, om det skulle uppstå en flygförsening på paketresan.

Resans pris omfattar - om inget annat anges – transport till resmålet, flygplatsavgifter, passageraravgift, ev. moms, inkvartering i delat dubbelrum på hotell eller lägenhet samt ev. logi enligt utbudsmaterial/hemsida/resebevis.

Priset på marknadsförda resor kan löpande justeras upp eller ner, beroende på utbud och efterfrågan.

Det påförs automatiskt en biljettförsändelseavgift på SEK 125 om biljetten önskas skickas per post. Spara avgiften genom att få biljetten tillskickad via e-mail.

Anslutningsresor ingår endast som en del av resan om de säljs tillsammans med paketresan eller flygbiljetten, som en del av dessa.

Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försäkringar och liknande ingår inte i priset, om inget annat anges, och ansvaret för dessa ligger på resenären själv. Det hänvisas i övrigt till pkt. 7.

Särskilda hotellfaciliteter såsom tillgång till tennisbanor, minigolf m.m. är normalt inte inkluderade i resans pris. Det må även förväntas att det på vissa hotell krävs hyra för solstolar, parasoll, safetybox, tillgång till internet m.m.

Reslängden räknas fr.o.m. avresedagen t.o.m. hemkomstdagen. Detsamma gäller när resan början på kvällen och/eller slutar på morgonen. Den angivna reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

För resor inom Europa (inklusive landningar vid Medelhavet samt Kanarieöarna) utgår deposition på SEK 1 500 samt ev. avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och andra avgifter. För långtidsresor (21+ dagars reslängd) utgår deposition på SEK 2300 per person samt ev. avbeställningsförsäkring, reseförsäkring och andra avgifter.

Betalning av restbeloppet för resor ska vara researrangören tillhanda senast 60 dagar före avresa.

Vid bokning senare än 60 dagar före avresedag ska hela resans pris vara resebyrån tillhanda senast 24 timmar efter bokning.

Vid bokning via hemsidan senare än 60 dagar före avresa ska hela resans pris betalas omedelbart, om inget annat avtalats.

Beställs resan senare än 21 dagar före avresa, avtalas betalningsfristen med resesäljaren.

Om betalningsvillkoren inte efterföljs, har resebyrån rätt att annullera resan utan föregående meddelande.

Resans pris beräknas på basis av gällande tariffer, avgifter och valutakurser. Resebyrån förbehåller sig därför rätten att, innan avresedag, göra sådana prisförändringar som beror på ändrade transportkostnader (t.ex. bränslepriser), skatter, kostnader eller avgifter (t.ex. flygplats-, start- eller landningsavgifter) eller valutakurser, som används för beräkning av priset för den aktuella resan. Detta gäller även om resan är slutbetalad. Om exempelvis flygplatsavgiften stiger med SEK 100 höjs resans pris med motsvarande belopp.

Om priset höjs mer än 8%, har kunden rätt till att annullera resan och få refunderat det inbetalda beloppet utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter annulleringen. Detta förutsätter dock, att annulleringen meddelas researrangören omedelbart efter att kunden har blivit underrättad om prishöjningen.

Om transportomkostnader, skatter eller avgifter m.m., som åläggs researrangören direkt, och som är inräknade i resans pris, nedsätts eller bortfaller med verkan före resdagen, är researrangören förpliktad att kompensera kunden motsvarande det insparade beloppet. Researrangören ska kunna uppvisa dokumentation för omkostnader, vid förfrågan.

Kunden ska på ett klart och tydligt sätt underrättas om eventuella prisökningar, inkl. orsaken till prisökningen, snarast möjligt och senast 20 dagar innan resdagen genom skriftligt meddelande till den vid bokningen eller senare av resenären angivna adressen/e-mailadress.

Resans ursprungliga pris:
t.ex. SEK 5 000 per resenär

Beräkning:         Resans nya pris inkl. tillägg/avdrag:

Ändring:
Höjd/reducerad 
transportomkostn. per resenär:
SEK 300*

SEK 5 000 + SEK 300
Eller
SEK 5 000 - SEK 300

SEK 5 300 (vid prisstigning)
Eller
SEK 4 700 (vid prisfall)
Ändring:
Höjda/reducerade skatter eller avgifter per resenär:
SEK 100**
SEK 5 000 + SEK 100
Eller
SEK 5 000 - SEK 100
SEK 5 100 (vid höjning)
Eller
SEK 4 900 (vid reduktion)
Ändring:
Ändrad valutakurs (höjd eller reducerad) per resenär: SEK 200***
SEK 5 000 + SEK 200
Eller
SEK 5 000 + SEK 200
SEK 5 200 (vid valutakursstigning)
Eller
SEK 4 800 (vid valutakursfall)

*Beräkning, exempel: Aktuellt pris på flygbränsle per resenär, efter avdrag för ursprungligt bränslepris per resenär. 

**Beräkning: Införande eller reduktion/bortfall av ny avgift m.m. - t.ex. passageraravgift SEK 100

***Beräkning: Aktuell kurs för den del av resan som avräknas i annan valuta, ift. kursen på beräkningstidpunkten för gällande den av resan. Exempel: valutakursstigning/-fall på 20% på 1/5 av resans tjänster. Valutan framgår på biljetten/resebeviset.

Researrangören har rätt att göra sådana ändringar på resan, som kan anses som bagatellartade såsom t.ex. ändring av flygbolag, mindre tidtabellsändring, mindre ändring i innehåll på rundresa.

Om researrangören innan paketresans start blir nödsakad att väsentligt ändra ett av resans viktigaste kännetecken, kan resenären antingen acceptera ändringen eller säga upp avtalet utan att påläggas avgift.

Researrangören ska "utan onödigt dröjsmål" upplysa resenären på ett klart, förståligt och tydligt sätt om vilka ändringar som föreslås samt hur det påverkar paketresans pris. Därutöver ska resenären ges en rimlig frist att ge researrangören besked om sitt beslut, samt att uteblivet besked till researrangören innan den angivna fristen, innebär att resenären anses ha accepterat ändringen.

Därutöver kan researrangören eventuellt erbjuda resenären en ersättningsresa (paketresa).

Om resenären accepterar de föreslagna ändringarna, eller accepterar att delta i en ersättningsresa och detta medför att ersättningsresan får lägre kvalitet eller värde, har resenären krav på ett motsvarande avslag på priset.

Om resenären väljer att annullera resan, har vederbörande krav på att, utan onödig fördröjning eller senast 14 dagar efter annulleringen, att få återbetalt samtliga belopp som har betalats i enlighet med avtalet.

Därutöver kan resenären, beroende på omständigheterna, göra krav på ersättning på ev. ekonomisk förlust, såtillvida att det inte beror på kundens egna förhållanden eller extraordinära omständigheter utanför researrangörens kontroll, jmf. nedan.

Researrangören kan säga upp avtalet om en paketresa, om antalet personer, som har anmält sig paketresan, är lägre än som följer;

Tema- och rundresor:

FolkeFerie.dk förbehåller sig rätten att annullera resan med ett varsel på 30 dagar, vid en beläggning på färre än 20 personer.

Charterresor:

FolkeFerie.dk förbehåller sig rätten att annullera resan med ett varsel på 60 dagar, vid en beläggning på mindre än 80%.

Researrangören ska underrätta resenären om annulleringen innan den frist, som anges i avtalet, dock inte senare än:

1) 20 dagar innan paketresans start, vid en reslängd över 6 dagar

2) 7 dagar innan paketresans start, vid en reslängd på mellan 2-6 dagar, eller

3) 48 timmar innan paketresans start, vid en reslängd på under 2 dagar

Researrangören kan därutöver annullera avtalet om en paketresa, om researrangören är förhindrad i att uppfylla avtalet p.g.a. oundvikliga eller extraordinära omständigheter och researrangören meddelar resenären om det annullerade avtalet utan onödig fördröjning samt innan paketresans start.

I sådana tillfällen har resenären krav på att få återbetalt samtliga belopp som vederbörande har inbetalat i enlighet med avtalet utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter annulleringen. Resenären har dock inte krav på ersättning.

Om kunden vill göra krav gällande p.g.a. ändringen, ska kunden meddela researrangören detta snarast efter att kunden fått besked om ändringen eller annulleringen. Gör kunden ej det, kan det ha inflytande på behandlingen av kravet.

1) Ändringar

Om kunden efter betalning av deposition och/eller hela resans pris vill göra ändringar avseende avreseort, resetidpunkt, resmål, hotell, resedeltagare etc., och förutsatt att resebyrån bekräftar att en sådan ändring är möjlig, gäller följande regler:

Vid ändringar av resor, som meddelats resebyrån och bekräftats av denna senast 60 dagar före den ursprungligen avtalade resdagen, har resebyrån rätt att kräva en ändringsavgift. Ändringsavgiften är beräknad mot bakgrund av det merarbete och de ökade utgifter som ändringen medför, dock minst SEK 250 per person.

Eventuella prisskillnader i förhållande till gällande prislista krävs av eller återbetalas till kunden.

Om ändringen enbart beror på att resans ursprungliga pris har fallit, är detta ej möjligt. Det är tillåtet att ändra sin resa till en annan hotellkategori, annat hotell, annan rumstyp, annat avresedatum eller dylikt, som inte är samma produkt som ursprungligen bokats. Vid ändring bortfaller samtliga tidigare rabatter.

Ändringsavgiften betalas samtidigt eller omedelbart efter ändringen, så att minst den fulla handpenningen på resan är betald.

För ändringar som nämnts ovan, som meddelats resebyrån och bekräftats av denna senare än 60 dagar före den ursprungligen avtalade avresedagen, är resebyrån berättigad att betrakta som avbeställning (jmf. nedanför) och ny bokning.

Vid ändring av resa, varpå det har beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ /extrasängsrabatt eller betalat tillägg för enkelrum eller dubbelrum som enkelt rum: Se nedan under 2c.

Observera att det i de flesta tillfällen inte är möjligt att ändra en paketresa på egen hand med hotell och reguljärflyg, då resan är baserad på specialpriser med flyg och hotell.

2) Avbeställning

2a) Kunden har rätt att avboka resan innan avresa. Researrangören kan i sådana tillfällen kräva en rimlig, standardiserad avbeställningsavgift som är fastställd med hänsyn till tidpunkten för avbeställningen samt paketresans karaktär. Kunden ska orienteras om sådana villkor såväl innan som vid reseavtalets ingående.

Observera att det i de flesta tillfällen inte är möjligt att avbeställa en paketresa på egen hand med hotell och reguljärflyg, då resan är baserad på specialpriser med flyg och hotell.

Vid avbeställning av resa till vilken biljett är utfärdad, gäller följande regler (avgifterna är per person, om inget annat anges):

1: Vid avbeställning senast 60 dagar innan avtalad resdag, uppkräver resebyrån en avgift på SEK 1 500 (Europa) respektive SEK 2300 för långtidsresor samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.

2: Vid avbeställning mellan 59 och 21 dagar till den avtalade resdagen, beräknar resebyrån en avgift på 60 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.

3: Vid avbeställning mellan 20 och 7 dagar till den avtalade resdagen, beräknar resebyrån en avgift på 80 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.

4: Vid avbeställning mindre än 7 dagar till den avtalade avresedagen, beräknar resebyrån sig en avgift på 100 % av resans pris samt ev. tecknade sjukdoms-/avbeställningsförsäkringar och andra avgifter.

5: Vid avbeställning av flygresa med reguljärflyg, och då resebyrån inte kan få flygbiljetten refunderad av flygbolaget, har resebyrån rätt att beräkna vad som motsvarar flygbiljettens pris utöver de normala avgifterna samt deposition och ev. betalda avgifter. Researrangören ska dokumentera gentemot kunden att flygbiljetten inte kan refunderas.

Vid för sen incheckning eller vid kundens frånvaro utan avbeställning, har kunden inga krav på återbetalning av någon del av sin inbetalning. Frånvaro eller för sen incheckning betraktas som en avbokning av hela resan.

2b)

Kunden kan avbeställa sin resa före resans start, om det på resmålet eller i omedelbar närhet av detta, förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga, smittsamma sjukdomar eller andra ingripande händelser som innebär en överhängande fara för resenärens liv eller hälsa.

Om sakkunniga myndigheter avråder från resa till det aktuella området under den aktuella semesterperioden, kommer villkoren för avbeställning normalt anses som uppfyllda. Vidare anses villkoren för kundens avbeställningsrätt som utgångspunkt uppfyllda, om den aktuella händelsen i övrigt, på tillräckligt objektiva grunder, anses som tillräckligt dokumenterade.

Avbeställningsrätten kan inte åberopas, om kunden vid avtalets ingående hade kännedom om den aktuella händelsen eller om händelsen var allmänt känd. I tillfälle av kundens avbeställning som grundar sig på de angivna händelserna har kunden rätt till återbetalning av samtliga belopp som är betalda enligt avtalet.

Återbetalning ska ske utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter resenärens avbeställning av resan.

2c)

Om en slutbetald resa, som beviljats 3:e, 4:e, 5:e eller 6:e persons rabatt/ extrabäddsrabatt, ändras eller avbeställs av resenären, refunderas det inbetalda beloppet med avdragen rabatt för respektive 3:e/4:e/5:e/6:e person samt övriga avdrag och avgifter. Är resan inte slutbetald, kommer priset för övriga resenärer ökas med rabatten. Detsamma gäller, om en avbeställning eller ändring medför, att kunden efterföljande ska ha enkelrum eller dubbelrum som enkelrum.

Det kan gälla speciella regler för ändring och avbeställning av gruppresor.

3) Överlåtelse av resa

Resenären kan överlåta paketresan till vem som helst som uppfyller alla villkor i avtalet, om resenären har meddelat arrangören om överlåtelsen i skälig tid och senast 7 dagar före resans början. Detta gäller dock inte om överlåtelsen eller namnändringen inte accepteras av de samarbetande reguljärflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna.

Meddelande till arrangören om överlåtelse måste göras på ett varaktigt medium; dvs. skriftligt, till exempel via e-post. Telefoninformation om överlåtelsen är inte giltig.

Observera också att en viss handläggningstid kan inträffa vid överlåtelse. Uppgifter om namnet på den eller de kunder som resan överlåts till ska finnas tillgänglig senast 7 dagar före avresa.

Vid överlåtelse åligger det resans överlåtare att se till att den som resan överlåts till får all information som arrangören har meddelat den ursprungliga kunden.

Arrangören kan ta ut en expeditionsavgift för överlåtelsen/namnändringen. Avgiften är 250 SEK. Vid flera förfrågningar om överlåtelse m.m. av samma resa beräknas och betalas expeditionsavgiften per person/per förfrågan.

Om samarbetande parter - reguljärflygbolagen, hotellen eller kryssningsrederierna - också kräver en ändringsavgift kan arrangören ta ut detta utöver expeditionsavgiften.

Arrangören ska kunna tillhandahålla överlåtaren underlag för de kostnader som blir följden av överlåtelsen. Dessa kostnader får inte vara orimliga och får inte överstiga arrangörens verkliga kostnader.

Överlåtaren av paketresan och den som har överförts paketresan är båda ansvariga för betalning av eventuella utestående belopp och för eventuella rimliga och dokumenterbara kostnader som följer av överföringen.

Försäkringar kan inte överlåtas till andra.

C. Avbeställningsförsäkring

Arrangören ska vid avtalets ingående informera kunden om möjligheterna och villkoren för att köpa en avbeställningsförsäkring.
FolkeFerie.dk samarbetar med Gouda Reseförsäkring omkring avbeställningsförsäkring, reseförsäkring samt seniorförsäkring. Avbeställningsförsäkringen ska vara tecknad och betald senast när bokningen av resan är bindande.

Vid avbeställning ska avbokning av resan/delarrangemanget snarast göras hos arrangören. 

För fullständiga villkor, samt för att teckna försäkring, hänvisas till Goudas Reseförsäkring.

Researrangören är förpliktigad att genomföra resan i enlighet medutbudsmaterialet/hemsidan/resebeviset. Arrangörens förpliktelser gäller alla tjänster som ingår i avtalet, även de som levereras av andra än arrangören. Upplysningar i arrangörens utbudsmaterial samt på hemsidan är bindande för arrangören. Arrangören kan dock ändra upplysningarna i utbudsmaterialet/på hemsidan innan reseavtalets ingående, såtillvida kunden tydligt informeras om ändringarna innan avtalet ingås.

Researrangörens informationsplikt och dess ansvar för genomförandet av resan kräver att resan har köpts direkt hos arrangören eller hos dennes auktoriserade mellanhänder.

Om det mellan arrangören och resenären har träffats särskilda avtal, som avviker från de i utbudsmaterialet/på hemsidan anförda villkor, är dessa endast gällande i den omfattning som de anges på resebeviset eller på annat sätt klart kan dokumenteras.

Resan är bristfällig, om resenären inte mottar de tjänster, som genom utbudsmaterialet/hemsidan eller särskilda avtal med researrangören är angivna på resebeviset, eller om tjänsterna är av sämre kvalitet än det avtalade eller tillförsäkrade.

Avvikelser, som allmänt måste betraktas som bagatellartade, anses dock inte vara brister. Det reserveras för att researrangören har rätt att avboka programförda utflykter utan ansvar, om det inte finns tillräcklig uppslutning till dessa.

Det anses inte heller vara en brist i resan, att väder- och temperaturförhållanden på destinationen avviker från det sedvanliga, liksom att förhållanden som väsentligen beror på resenärens egen försummelse inte kan betraktas som en brist i resan.

Om resenären önskar påpeka en brist i paketresan, ska vederbörande meddela researrangören snarast möjligt efter att felet/bristen upptäckts.

Är paketresan bristfällig, kan resenären kräva att researrangören åtgärdar felet, såvida det inte är omöjligt för researrangören eller det skulle innebära oproportionerliga omkostnader med hänsyn till felets omfattning och de berörda resetjänsternas värde.

Om resenären kan kräva att felet åtgärdas, och researrangören inte åtgärdar felet inom en rimlig frist fastsatt av resenären, kan resenären själv åtgärda felet och kräva att nödvändiga utgifter refunderas. Resenären kan låta bli att fastställa en frist, om researrangören vägrar att åtgärda felet eller om omedelbar åtgärd inte påkräves. Kan åtgärd inte krävas av ovan nämnda orsaker, har resenären rätt till ett proportionerligt avslag på priset eller efter omständigheterna ersättning för direkt eller hänförbar ekonomisk förlust.

Kan en väsentlig del av resan inte levereras, ska researrangören erbjuda resenären alternativa resetjänster med motsvarande eller högre kvalitet än det första avtalet, utan extra utgifter för resenären.

Om de erbjudna alternativa resetjänsterna medför att paketresan håller en lägre kvalitet än avtalat, har resenären krav på ett proportionerligt avslag på priset, såvia felet inte beror på resenären själv.

Resenären kan endast avslå de erbjudna alternativa resetjänsterna, om de inte utgör en motsvarande resetjänst i förhållande till avtalet eller om det erbjudna prisavslaget är otillräckligt.

Kan researrangören inte erbjuda resetjänster, eller avvisar resenären de erbjudna resetjänsterna p.g.a. för låg kvalitet, kan resenären kräva ett proportionerligt avslag samt efter omständigheterna ersättning för direkt ekonomisk förlust.

Om det föreligger kritiska fel och brister, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenären rätt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenären.

Alla ankomsttider som är angivna i utbudsmaterialet/hemsidan/på resebeviset, ska betraktas som förväntade. Resebyrån kan inte ställas ansvarig för brister, som beror på mindre avvikelser i förhållande till de angivna ankomsttiderna.

Har resenären uppnått ersättning eller proportionerligt avslag på priset efter sådana förordningar och internationella konventioner, avdrages det mottagna beloppet ersättningen eller det proportionerliga avslaget, som ges efter paketreselagen.

Rätten till ersättning eller proportionerligt avslag efter denna lag, har inte betydelse för resenärens rättigheter efter EU-förordningar om passagerarrättigheter (Förordning 261/2004) och ersättningsansvar vid passagerartransport och efter internationella konventioner.

Påverkar felet paketresan i väsentlig grad, och har researrangören inte åtgärdat felet inom en rimlig frist fastsatt av resenären, kan resenären säga upp avtalet om paketresan.

Väljer resenären att säga upp avtalet, ska researrangören återbetala samtliga belopp som har betalats i enlighet med avtalet, med avdrag för ett belopp motsvarande det värde som paketresan haft för kunden.

Väljer resenären att säga upp avtalet, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenären rätt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenären.

Resenären har krav på ersättning från researrangören för samtliga ekonomiska förluster, som resenären drabbas av som en följd av ett fel, såvida felet inte beror på:

1) Resenärens egna förhållanden

2) Obehörig tredjeman och är oförutsägbar eller oundviklig eller

3) Oundvikliga och extraordinära omständigheter

Har felet vållat resenären väsentliga nackdelar, kan resenären uppnå kompensation såvida felet/bristen inte beror på en av de ovan nämnda orsakerna.

Resenären är även ansvarig för medhavda värdesaker och pengar samt förvaring av dessa under resan. Resebyrån är inte ansvarig för värdesaker som förloras från hotellets deponeringsbox eller liknande.

Plikt till att betala ersättning för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, begränsad av internationella konventioner, kan den ersättning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begränsas i avtalet om paketresan. Ersättningen kan dock inte begränsas till mindre än tre gånger paketresans totala pris.

Plikt till att betala ersättning för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, begränsad i internationella konventioner, som är bindande för EU, gäller dessa begränsningar även researrangörens ansvar.

Är ansvaret för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, inte begränsad i internationella konventioner, kan den ersättning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begränsas i avtalet om paketresan. Ersättningen kan dock inte begränsas till mindre än tre gånger paketresans totala pris.

Personskada eller skada som vållats avsiktligt eller p.g.a. oaktsamhet, är ej omfattat av ersättningsbegränsningen.

Den ersättning som researrangören är förpliktigad till att betala efter dessa regler, begränsas i överensstämmelse med Warszawakonventionen av 1929 angående införandet av vissa likartade regler om internationell lufttransport i tillfälle där denna gäller för tjänsteleverantörens ansvar för den bristfälliga delen av paketresan.

Rätten till ersättning eller proportionerlig vägran enligt denna lag påverkar inte resenärens rättigheter enligt EU:s förordningar om passagerarrättigheter (förordning 261/2004) och ansvar för persontransport och enligt internationella konventioner.

Har resenären erhållit ersättning eller proportionell rabatt enligt sådana föreskrifter och internationella konventioner, avräknas erhållet belopp från ersättningen eller den proportionella rabatten som ges enligt paketreselagen.

Alla ankomsttider som anges i utbudsmaterialet, på hemsidan och i resedokumentet mm ska betraktas som förväntade. Researrangören kan inte hållas ansvarig för förluster och olägenheter orsakade av mindre avvikelser i förhållande till angivna ankomsttider.

6.1. Vid dödsfall eller personskada

För danska flygbolag, samt andra flygbolag med verksamhetslicens utfärdad i EU, gäller EU-Rådets förordning (EF) No 2027/97, ändrad genom förordning 889/02, utan begränsning om en passagerare avlider eller lider skada på liv och hälsa vid en olycka ombord eller vid påstigning eller avstigning av ett av deras flyg.

Sådana bolag har inte plikt att betala mer än ett belopp i lokal valuta motsvarande 113.000 SDR (Special Drawing Rights), om bolaget kan bevisa, att det och dess agenter vidtog alla nödvändiga försiktighetsåtgärder för att undgå olyckan eller att det var omöjligt för det eller dem att vidta sådana försiktighetsåtgärder. Dock kan bolaget fritas från ersättningsansvar helt eller delvis om passagerarens oaktsamhet är skuld till eller medverkat till olyckan.

Vid tillfälle av olycka, betalar bolaget ett förskottsbelopp för täckning av omedelbara omkostnader senast 15 dagar efter att den ersättningsberättigade personen har identifierats. Vid tillfälle av dödsfall ska ett provisoriskt belopp inte understiga ett belopp som motsvarar SDR 16.000. Bolaget förbehåller sig rätten att återkräva sådan betalning vid tillfälle att mottagaren felaktigt erhållit ersättning eller att betalningen överstiger bolagets ersättningsplikt på grund av oaktsamhet hos mottagaren eller passageraren.

6.2.2 Gods

Enligt internationella bestämmelser är det av säkerhetsmässiga orsaker förbjudet att transportera farligt gods i det incheckade bagaget. Närmare upplysningar fås vid hänvändelse till flygbolaget eller researrangören.

Vi gör våra resenärer uppmärksamma på att flygbolagets, och därmed researrangörens, ersättningsansvar för förstört/bortkommet bagage är begränsat. Därför uppmanar vi till att teckna en separat bagageförsäkring.

6.3. Förseningar

För flygbolag registrerade i ett EU-land, gäller förordning 261/2004 om passagerarrättigheter. Eventuella krav enligt denna förordning ska ställas direkt till flygbolaget och inte till researrangören.

Resenären är förpliktigad att följa de anvisningar för resans genomförande, som resebyrån eller dennes representant samt flygbolaget m.fl. fastställer. Resenären ska respektera de ordningsregler som fastställts med hänsyn till transporten till och från destinationen, samt för uppehåll på hotell m.m. Grova eller upprepade överträdelser härom kan medföra avstängning från resesällskapet och/eller hotellet, så att vidare uppehälle och hemresa görs på resenärens egen inrådan och för egen räkning.

Resenären ska kunna reda sig själv eller resa med en som kan bistå med personlig assistans, om detta krävs.

Resenären är ersättningsskyldig i enlighet med allmänna ersättningsregler för skador som resenären vållar på egendom som tillhör medresenärer, resebyrån, reseledare, flygbolag, hotell m.m.

Resenären ansvarar för att ha giltigt pass, visum och eventuella vaccinationer. Upplysningar utöver vad som ges av resebyrån, fås via kontakt med det aktuella landets ambassad eller konsulat och hos Folkhälsomyndigheten. Utländska medborgare ska kontakta respektive ambassad samt Folkhälsomyndigheten, där de kan få upplysningar om vilka krav som ställs på deras lands medborgare. Resebyrån kan inte ställas till ansvar för kostnader som, på grund av underlåtenhet att följa detta, drabbar resenären.

Resenären ska själv täcka utgifter som beror på fel i ovannämnda formaliteter, exempelvis hemtransport till följd av uteblivet pass, om inte bristen beror på felaktig information från researrangören.  

Resenären är också ansvarig för eventuella konsekvenser av sjukdom, olyckshändelser och liknande under resan, och det åligger även resenären att avhålla utgifter för läkarhjälp, sjukhusvistelser, särskild hemtransport m.m. Resenären ska hålla sig underrättad hos researrangörens lokala representant eller genom information på hotellet om hemresetid, även om eventuell ändring härom i förhållande till den på resebeviset anförda tidpunkten.

Resenären är också ansvarig att följa eventuella av researrangören upplysta regler för återbekräftelse av reguljärflyg. Underlåtenhet att återbekräfta innebär, att de aktuella flygbolagen har rätt att disponera över de reserverade platserna till andra. Resenären kan i sådant tillfälle inte göra krav gällande mot varken researrangör eller flygbolag.

Om resenären inte infinner sig i rätt tid vid utresan, förlorar resenären rätten till hemresan.

Om resenären inte infinner sig i rätt tid vid hemresan, förlorar resenären rätt till denna och måste även stå för hemresa för egen räkning. Researrangören är också utan ansvar om resenären, som även står för transport till flygplats vid hemresan, checkar in i rätt tid.

Resenären bär ansvaret för att såväl egen person som bagage är ägnat till flyg- eller busstransport. Observera, att gravida i vissa tillfällen inte får flyga. Det är resenärens eget ansvar att orientera sig om flygbolagets regler då dessa kan variera för när gravida får flyga samt, i vilka situationer, ett läkarintyg krävs.

Piloten/chauffören kan avvisa personer som, på grund av sjukdom, berusning eller andra orsaker, enligt dennes bedömning inte lämpar sig för att delta i resan eller är till olägenhet för medpassagerare. Det återbetalas inte för eventuella outnyttjade delar av resan, även utflykter eller andra arrangemang på destinationen.

En resenär som kommer i svårigheter under resan, ska ges passande bistånd från researrangören utan onödig fördröjning, särskilt genom att upplysa om läkarhjälp, lokala myndigheter och konsulärt bistånd samt genom att bistå resenären med fjärrkommunikation och alternativa researrangemang.

Beror svårigheterna på resenärens oaktsammma eller avsiktliga beteende, är researrangören berättigad till att uppkräva en rimlig avgiftför sitt bistånd. Avgiften får ej överstiga researrangörens verkliga omkostnader.

Efterlysning av kvarglömda ägodelar, ska ske omgående efter hemkomst. För att täcka utgifter (administration, försändelse etc.) ifm. efterlysningen, kan researrangören uppkräva en särskild avgift som betalas oavsett om den efterlysta ägodelen återfinns eller ej.

Avgiften är min. SEK 250, och avgörs av vikt och försändelse och kan därför stiga ytterligare. Kvarglömda ägodelar skickas som vanlig post och är ej försäkrat av FolkeFerie.dk.

Eventuella reklamationer ska, med hänsyn till avhjälpande på stället, göras gällande mot reseledaren eller researrangörens lokala representant inom skälig tid efter att resenären har upptäckt bristen. Underlåtelse härom kommer normalt medföra förlust till rätten att senare kräva ersättning eller kompensation. Detta gäller dock inte, om researrangören har handlat i strid mot tro och heder eller grovt oaktsamt, eller om kravet beror på personskada på resenären.

Reklamationer avseende fel eller brister, som inte har kunnat avhjälpas på resmålet, ska framställas skriftligt till researrangören senast 4 veckor efter resans slut.

Om parterna inte kan enas, kan tvisten överlämnas till Pakkerejse-Ankenævnet, vars beslut researrangören är förpliktigad att följa. Alternativt kan tvisten prövas vid domstol eller hos Konsument Europa.

Pakkerejse-Ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1, st., Bygning 91
DK - 2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: +45 4171 5000

Handlar tvisten enbart om en flygbiljett (försening eller anullering) kan ärendet skickas till:

Trafikstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK - 1577 København V
Tlf.: +45 7221 8800

Ett alternativ till att skicka reklamationen direkt till Pakkerejse-Ankenævnet, är att skicka in den via Onlineplattformen. Onlineplattformen är en gemensam ingångsportal i EU för konsumenter och affärsidkare som önskar bilägga tvister som har uppstått i förbindelse med försäljning via internet. Plattformen identifierar en kompetent klagoinstans och överför reklamationen till Pakkerejse-Ankenævnet (avseende paketresor) eller till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (avseende flygbiljetter eller inkvartering). Onlineplattformen heter ec.europa.eu/odr.

Det åligger kunderna att spara alla relevanta upplysningar och information i förbindelse med resan, som kan användas vid en ev. reklamation gentemot researrangören.

Researrangören reserverar sig för tryckfel, korrekturfel och eventuella ändringar. Researrangören är dock förpliktigad att betala ersättning till en resenär som drabbas av ekonomisk förlust p.g.a. fel som beror på tekniska problem i researrangörens bokningssystem, såvida felet inte beror på resenären själv eller oundvikliga och extraordinära omständigheter.

Efter genomförd beställning skickar FolkeFerie.dk, som är teknisk arrangör för resor bokade hos folkeferie.se ett e-mail med bifogad PDF-fil som innehåller resenärens biljett. När beställningen har bekräftats av flygbolaget erhåller du ett referensnummer via e-mail. Referensnumret är den enda bekräftelsen på din bokning. En reservation är inte bekräftad förrän du har mottagit ett referensnummer.

Full betalning ska ske i samband med bokningen. FolkeFerie.dk förbehåller sig rätten att annullera en biljett som inte är fullt slutbetald.

Det uppmärksammas att det, i de flesta fall, inte är möjligt att ändra i sin bokning, eftersom resan är baserad på specialpriser med flyg och hotell. Om det är möjligt att ändra en existerande bokning, förbehåller vi oss rätten att kräva betalning för detta, mot en avgift på SEK 250 per ändring, med tillägg för eventuella prisskillnader samt flygbolagets och hotellförmedlarens ändringsavgifter.

Vid annullering av resa där FolkeFerie.dk inte kan få refunderat flygbiljetten från flygbolaget, har FolkeFerie.dk rätt till att beräkna sig vad som motsvarar flygbiljettens pris utöver den normala avgiften, handpenningen samt ev. betalda avgifter.