Resan är bristfällig, om resenären inte mottar de tjänster, som genom utbudsmaterialet/hemsidan eller särskilda avtal med researrangören är angivna på resebeviset, eller om tjänsterna är av sämre kvalitet än det avtalade eller tillförsäkrade.
Avvikelser, som allmänt måste betraktas som bagatellartade, anses dock inte vara brister. Det reserveras för att researrangören har rätt att avboka programförda utflykter utan ansvar, om det inte finns tillräcklig uppslutning till dessa.
Det anses inte heller vara en brist i resan, att väder- och temperaturförhållanden på destinationen avviker från det sedvanliga, liksom att förhållanden som väsentligen beror på resenärens egen försummelse inte kan betraktas som en brist i resan.
Om resenären önskar påpeka en brist i paketresan, ska vederbörande meddela researrangören snarast möjligt efter att felet/bristen upptäckts.
Är paketresan bristfällig, kan resenären kräva att researrangören åtgärdar felet, såvida det inte är omöjligt för researrangören eller det skulle innebära oproportionerliga omkostnader med hänsyn till felets omfattning och de berörda resetjänsternas värde.
Om resenären kan kräva att felet åtgärdas, och researrangören inte åtgärdar felet inom en rimlig frist fastsatt av resenären, kan resenären själv åtgärda felet och kräva att nödvändiga utgifter refunderas. Resenären kan låta bli att fastställa en frist, om researrangören vägrar att åtgärda felet eller om omedelbar åtgärd inte påkräves. Kan åtgärd inte krävas av ovan nämnda orsaker, har resenären rätt till ett proportionerligt avslag på priset eller efter omständigheterna ersättning för direkt eller hänförbar ekonomisk förlust.
Kan en väsentlig del av resan inte levereras, ska researrangören erbjuda resenären alternativa resetjänster med motsvarande eller högre kvalitet än det första avtalet, utan extra utgifter för resenären.
Om de erbjudna alternativa resetjänsterna medför att paketresan håller en lägre kvalitet än avtalat, har resenären krav på ett proportionerligt avslag på priset, såvia felet inte beror på resenären själv.
Resenären kan endast avslå de erbjudna alternativa resetjänsterna, om de inte utgör en motsvarande resetjänst i förhållande till avtalet eller om det erbjudna prisavslaget är otillräckligt.
Kan researrangören inte erbjuda resetjänster, eller avvisar resenären de erbjudna resetjänsterna p.g.a. för låg kvalitet, kan resenären kräva ett proportionerligt avslag samt efter omständigheterna ersättning för direkt ekonomisk förlust.
Om det föreligger kritiska fel och brister, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenären rätt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenären.
Alla ankomsttider som är angivna i utbudsmaterialet/hemsidan/på resebeviset, ska betraktas som förväntade. Resebyrån kan inte ställas ansvarig för brister, som beror på mindre avvikelser i förhållande till de angivna ankomsttiderna.
Har resenären uppnått ersättning eller proportionerligt avslag på priset efter sådana förordningar och internationella konventioner, avdrages det mottagna beloppet ersättningen eller det proportionerliga avslaget, som ges efter paketreselagen.
Rätten till ersättning eller proportionerligt avslag efter denna lag, har inte betydelse för resenärens rättigheter efter EU-förordningar om passagerarrättigheter (Förordning 261/2004) och ersättningsansvar vid passagerartransport och efter internationella konventioner.
Påverkar felet paketresan i väsentlig grad, och har researrangören inte åtgärdat felet inom en rimlig frist fastsatt av resenären, kan resenären säga upp avtalet om paketresan.
Väljer resenären att säga upp avtalet, ska researrangören återbetala samtliga belopp som har betalats i enlighet med avtalet, med avdrag för ett belopp motsvarande det värde som paketresan haft för kunden.
Väljer resenären att säga upp avtalet, och paketresan omfattar passagerartransport, har resenären rätt till att researrangören ombesörjer hemtransport "utan onödig fördröjning" med ett transportmedel som motsvarar det ursprungliga avtalet utan extra omkostnader för resenären.
Resenären har krav på ersättning från researrangören för samtliga ekonomiska förluster, som resenären drabbas av som en följd av ett fel, såvida felet inte beror på:
1) Resenärens egna förhållanden
2) Obehörig tredjeman och är oförutsägbar eller oundviklig eller
3) Oundvikliga och extraordinära omständigheter
Har felet vållat resenären väsentliga nackdelar, kan resenären uppnå kompensation såvida felet/bristen inte beror på en av de ovan nämnda orsakerna.
Resenären är även ansvarig för medhavda värdesaker och pengar samt förvaring av dessa under resan. Resebyrån är inte ansvarig för värdesaker som förloras från hotellets deponeringsbox eller liknande.
Plikt till att betala ersättning för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, begränsad av internationella konventioner, kan den ersättning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begränsas i avtalet om paketresan. Ersättningen kan dock inte begränsas till mindre än tre gånger paketresans totala pris.
Plikt till att betala ersättning för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, begränsad i internationella konventioner, som är bindande för EU, gäller dessa begränsningar även researrangörens ansvar.
Är ansvaret för en tjänsteleverantör som utför en resetjänst, inte begränsad i internationella konventioner, kan den ersättning som en researrangör ska betala efter dessa regler, begränsas i avtalet om paketresan. Ersättningen kan dock inte begränsas till mindre än tre gånger paketresans totala pris.
Personskada eller skada som vållats avsiktligt eller p.g.a. oaktsamhet, är ej omfattat av ersättningsbegränsningen.
Den ersättning som researrangören är förpliktigad till att betala efter dessa regler, begränsas i överensstämmelse med Warszawakonventionen av 1929 angående införandet av vissa likartade regler om internationell lufttransport i tillfälle där denna gäller för tjänsteleverantörens ansvar för den bristfälliga delen av paketresan.
Researrangören kompenserar inte för försämringar som beror på försörjningsavbrott på hotell, inklusive tillfälliga avbrott av t.ex. varmt vatten, värme och aircondition. Det utgår inte heller någon ersättning om swimmingpoolen och liknande faciliteter tillfälligt är ur bruk på grund av nödvändiga reparationer eller underhållsarbeten.
Slutligen friskriver sig researrangören från varje ansvar för upplysningar som finns i hotellens egna broschyrer.
Resenären är även ansvarig för medhavda värdesaker och pengar samt förvaring av dessa under resan. Researrangören är inte ansvarig för värdesaker som förloras från hotellets deponeringsbox eller liknande.