Flygförsening

Flygförsening - allmän information

Din resa kan plötsligt bli försenad, så FolkeFerie.dk rekommenderar att du inte planerar stora evenemang som bröllop eller viktiga möten med kort tid före resans början eller slut. Om du reser med anslutningsflyg, tåg eller liknande bör du ha en tidsmarginal på minst 4 timmar i förhållande till flygets avgång på utresan och efter ankomsten.

Information vid flygförsening

FolkeFerie.dk informerar främst via e-post eller SMS så att alla våra resenärer får samma information. Det är viktigt att vi har korrekt kontaktinformation till dig.

Det kan vara svårt att ge en exakt tidsram för hur lång förseningen blir. Därför kan du uppleva att ny information inte kommer att finnas tillgänglig vid den utlovade tiden, men att tiden för ny information kommer att skjutas upp. FolkeFerie.dk strävar alltid efter att tillsammans med flygbolagen ge dig så mycket information som möjligt så snart som möjligt under en eventuell försening.

Kompensation vid flygförsening på utresan

FolkeFerie.dk omfattas av "Lov om pakkerejser" och vi följer riktlinjerna om kompensation för paketresor.

Detta innebär att en försening på utresan av en viss längd utlöser ersättning. Förseningar på hemresan utlöser däremot inte ersättning oavsett längd.

Observera att kompensation för utresan endast gäller paketresor. Du kommer därför inte att få ersättning om du bara har köpt en flygbiljett.

Nedan kan du se när flygförseningen på utresan utlöser ersättning enligt de riktlinjer som anges i "Lov om pakkerejser".

Ersättningen gäller för resenärer med FolkeFerie.dk som teknisk researrangör.

Resans längd

Längd på försenad
ankomst till destinationen

Utlöser det
kompensation?

Vilken
kompensation*

6 övernattningar eller mer

Under 6 timmar

Nej

Ingen

 

6 till 10 timmar

Ja

En dagsandel (1/2 dag av resan)

 

10 till 24 timmar

Ja

En dygnsandel (1 dag av resan)

Vid längre förseningar bedöms ersättningen från fall till fall beroende på hur lång förseningen är.

*Ersättningen beräknas enligt följande: Resans pris minus försäkring och eventuella tillval divideras med antalet nätter, beroende på om ersättningen är en dags- eller dygnsandel.

1 dagsandel = 1/14 vid 7 övernattningar eller 1/28 vid 14 övernattningar.
1 dygnsandel = 1/7 vid 7 övernattningar eller 1/14 vid 14 övernattningar.

Om du haft extra utgifter som en direkt följd av och i samband med förseningen, t.ex. extra transportkostnader eller boende på hemresan, bör du i första hand söka ersättning genom din egen reseförsäkring. Kom ihåg att du som resenär alltid har en skyldighet att minimera kostnaderna. Om din försäkring inte täcker de begärda kostnaderna kan du kontakta FolkeFerie.se via e-post: reklamation@folkeferie.se så undersöker vi om det finns underlag för ersättning. Observera att FolkeFerie.dk aldrig kan ansvara för att täcka förluster/kostnader till följd av en försening om detta beror på force majeure.

Förutom "Lov om pakkerejser", som FolkeFerie.dk följer, kan du också ha rätt till kompensation och/eller återbetalning i förhållande till EU:s regler om flygpassagerares rättigheter, den så kallade EU-förordningen 261.

För att ansöka om ersättning enligt EU261 ska du kontakta flygbolaget direkt, eftersom FolkeFerie.dk inte ersätter enligt EU261.

Flygbolaget har rätt att dra av eventuell ersättning som du har fått från FolkeFerie.dk för flygförseningen.

Enligt "Lov om pakkerejser" kan du välja att avbryta din resa om förseningen är mer än 24 timmar från den förväntade avgångstiden för en 1-veckasresa (7 nätter) eller mer än 48 timmars försening för en 2-veckorsresa, och få full återbetalning av resans pris minus eventuell försäkring.
Om du har köpt evenemang på egen hand kommer de inte att återbetalas via FolkeFerie.dk, eftersom de inte är en del av det köpta arrangementet på FolkeFerie.se.